SISTEM EB-PVD MODERNIZAT PENTRU DEZVOLTAREA SI ATESTAREA BARIERELOR TERMICE PENTRU APLICATII IN AERONAUTICA

Acronim: AERO-COAT
Contract 503 PED /23.10.2020
Autoritatea Contractanta: UEFISCDI ROMANIA

        Obiectivul proiectului este de a oferi servicii de inalt nivel, integrate la nivel European, pentru dezvoltarea de noi acoperiri de barieră termică (TBC) bazate pe ceramică, la temperatură foarte ridicată, cu aplicații potențiale în domeniul componentelor aeronavelor care funcționează în condiții extreme de șoc termic și eroziune, utilizând ca echipament de acoperire un EB-PVD modernizat. Ambiția proiectului AERO-COAT este de a crea un punct de intrare unic la nivel național (similar conceptului banc de testare pilot din UE), oferind servicii de cercetare și tehnologie la nivel înalt pentru a îmbunătăți TBC-urile pentru aplicațiile din domeniul aerospațial, proiectarea și dezvoltarea noilor soluții de acoperire, caracterizate și certificate conform condițiilor extreme de aplicare și care oferă, de asemenea, soluții rapide pentru repararea pieselor deteriorate prin acoperirea cu noile materiale selectate..

            Obiective specifice:
  • Proiectarea, realizarea și instalarea noilor facilități pentru încălzirea și monitorizarea on-line a temperaturii substraturilor și a acoperirilor;
  • Stabilirea parametrilor procesului de acoperire pentru dezvoltarea acoperirilor din zirconați de La și Gd folosind echipamentul EB-PVD modernizat;
  • Elaborarea unei metodologii specifice șocului termic, folosind cicluri rapide de încălzire și răcire utilizând răcirea cu aer și azot lichid;
  • Optimizarea procesului și bazelor de date corelând parametrii procesului cu proprietățile microstructurii și șocului termic;
  • Validarea tehnologiei de acoperire și metodologiei de testare.

      Acoperirile cu rol de bariera termica (TBC) sunt solutii de sisteme materiale pentru protectia pieselor utilizate in aeronautica impotriva conditiilor extreme de temperatura, coroziune si abraziune. Depunerea fizica cu flux de electroni (EB-PVD) a fost propusa ca una din tehnologiile existente acceptate (BAT) pentru obtinerea acoperirilor ceramice si compozite de inalta calitate pentru conditii extreme solicitate in echipamentele aeronautice moderne. Ambitia proiectului este de a oferi servicii mult imbunatatite, integrate la nivel european, pentru dezvoltarea de noi TBC pe baza de ceramici de temperarura ultra-inalta (UHTC) cu potential de aplicare la piese ale aeronavelor care lucreaza in conditii de soc termic si eroziune extreme, prin utlizarea unui echipament de depunere combinatoriala EB-PVD modernizat.